Skip to main content

CIEP DELF

I came across these French assessment materials, thanks to Sarah on the TES forum. French teachers may find them interesting.

http://www.ciep.fr/delf-scolaire/index.php

CIEP stands for Centre international d'études pédagogiques. DELF stands for Diplôme élémentaire en langue française.

CIEP is from the French Ministry of Education. the DELF (and DALF) exams are provided for learners of French around the world. The site says:

Chaque diplôme correspond à l'un des quatre premiers niveaux du Cadre européen commun de référence pour les langues. Pour chaque niveau une série d'épreuves évalue les quatre compétences de communication : compréhension et production écrites et orales.

Particularités
  • Le diplôme délivré est le Diplôme d'Etudes en Langue Française. La mention DELF scolaire n'apparaît pas.
  • La structure des examens est la même que celle du DELF dans sa version "tous publics", seuls les thématiques et les supports diffèrent et sont adaptés aux publics scolaires.
Conditions générales
  • L'introduction du DELF scolaire est soumise à la signature d'une convention entre les autorités éducatives locales et l'ambassade de France.
  • Le DELF scolaire est accessible à tout jeune de nationalité étrangère, scolarisé dans un établissement habilité dans le cadre de la convention.
  • Les sessions sont organisées chaque année dans les établissements scolaires avec l'aval de la Commission nationale du DELF et du DALF.
  • Les inscriptions se font directement dans les établissements scolaires.
  • Les tarifs sont fixés par le service de coopération et d'action culturelle de l'ambassade de France en liaison avec les autorités éducatives locales. 
     
The sample exam papers are worth a look. I found it of interest that the question types resemble closely those we see on GCSE papers in England and Wales. Plenty of multi-choice, identification of factual information, true/false/not mentioned, matching and so on. The written assessment is a fairly open-ended composition.

There are four levels for the DELF scolaire exams, with the higher (B2) level resembling A-level work. There si also a "tous publics" version of the exams (linked above).

Anyway, have a look if you are interested. You may find the sample papers (pdf format) useful for your own classes. There are sound files you can stream online or download.

Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,